benteb.reismee.nl

Vliegen, appartement, mensen en heel veel duits.


Gutentage allemaal,
Hier eindelijk een berichtje, ookal zit ik er pas twee dagen. Ik heb niet heel veel tijd gehad om ook maar even bij te komen. Eergisteren dus aangekomen per vliegtuig in Wenen. Goed aangekomen, niks neergestort dus dikke prima voor mij. Eenmaal daar op het vliegtuig opzoek naar ''amadeus'' de organisatie of wat het ook mocht zijn, die ons zou ophalen en naar ons verblijf zou brengen. Ook dat is gelukt want we zitten in een prachtig appartement, waar ik meteen in de eerste 3 minuten door mijn bed heen ben gezakt en op 30 seconden lopen van de school af, helemaal dikke prima voor mij. Die avond zijn we nog uit eten geweest, niet echt iets bijzonders gebeurt behalve dat er al eentje helemaal lam was.

Dag 1.
10 uur mochten wij verzamelen in de school voor een rondleiding in Wenen. Wat hadden wij verwacht? Alle plaatselijke supermarkten, pinautomaten en wat uitleg over de stad zelf. Wat hield het precies in? Een kleine jonge vrouw achterna lopen door Wenen heen, nergens stilstaan en al helemaal geen uitleg over gebouwen. Volgens mij had zij hetzelfde als mijn oud M&O leraar altijd had, ach jullie zoeken het maar uit en als je wat wilt weten vraag het maar. Groot gelijk trouwens want die stadswandeling mag zij volgens mij heel vaak doen.
Daarna was het tijd voor de allereerste duitse les. Schadezooi. Pittiger dan gedacht, het is niet zo zeer qua niveau moeilijk maar het is veel. Heel veel. Heel heel heel veel. Ontzettend veel. Alles is helemaal gericht op het lesgeven. En geloof me, er komt veel meer bij kijken dan kindjes van de berg afmieteren wat ik zelf een beetje in gedachten had. Zo mogen we allemaal een les voorbereiden om kinderen Auf zu warmen, etwas die ganze tage musse tun mit die Kindern (of zo iets). En zo heb ik geleerd dat je altijd een rol toilet papier bij je moet hebben, een balpen, EHBO kit, extra muts, extra handschoenen, extra skibril en last but not least, gummy beertjes voor als de kinderen zitten te zeiken dat ze niet willen skiën. Desalniettemin ben ik nog steeds gemotiveerd om die Anwärter diploma te halen. Ik bedoel, ik zit hier niet voor niets. Hoop ik.
Na de les die om half 5 of zo iets was afgelopen konden we boodschappen gaan doen, ik had met Lara wel afgesproken dat we het eten wel zouden koken dus we zouden ook wel de boodschappen doen voor de spaghetti. David en Rianne stelden voor om ook maar mee te gaan anders werd het zo'n gesjouw. Dikke prima. Of we naar de Billa gingen? Nee natuurlijk niet! Wij gingen naar de Hofe die met de grote boodschappen goedkoper zou zijn. Na een keer verkeerd gelopen te zijn, terug te zijn gelopen én de tram te hebben gepakt, aangekomen bij die Hofe.
De terugweg was niet veel beter, veel boodschappen met 4 man valt nog een beetje tegen. Vooral als de doos die jij moet dragen half doorzakt en alles steeds zwaarder wordt. En daarna nog mogen koken. Een groot feest. 2 kilo spagethi gekookt en 1,5 kilo gehakt gebakken met 3 potten bolognesesaus is geen goede verhouding. Dat jullie het eventjes weten.
Wetend dat we de volgende ochtend om 9 uur mochten beginnen zijn we maar rond 12e naar bed gegaan waarnaar we nog 2x zijn wakker gemaakt door diegene die uit zijn gegaan, en eentje die verdwaald was geweest.

Dag 2.
Opzich is het best wel vroeg om 9 uur weer in de les te zitten. Voor iedereen gelukkig. De meeste hoofden zaten erbij als een eerste uur Wiskunde. Maar dat mocht de vaart niet drukken en hup daar ging de eerste overhoring eruit. Alle ledematen en gelenken(gewrichten maar ik ben nogal trots dat ik het woord nog weet) vlogen door het minuscule klaslokaal zonder tafel. Na nog eens te hebben gecontroleerd wat we allemaal mee de piste op moesten nemen voor die koters begonnen we aan nieuwe stof; liften en verzamelplaatsen en weet ik het wat allemaal nog meer. Bijna einde les, nee toch niet, we mochten ons voorbereide liedje eventjes de groep in gooien. Daar stonden we; Und ich flieg, flieg flieg wie ein flieger bin so stark, stark, stark wie ein tiger bin so groB, groB, groB wie ein giraffe so hoch ohohohohoho und ich spring, spring, spring wie ein kangeroe undik schwim schwim schwim ehhhhh... ja und ich nehm nehm nehm du bei die hand weil ich die sag das ich die mag, es ist so ein schone tag lalalalalala. wat een enthousiasme op die vroege ochtend. Toch werd het korte liedje niet gewaardeerd waardoor we morgen hetzelfde liedje met uitbreiding mogen voordoen.
Kapot. Gesloopt. Moe. Dat was zo'n beetje alles na die les. Und jetzt ist jetzt. Ik ga echt gewoon niks over het eten lullen want dat boeit helemaal niks. Ik ben er klaar mee, ik ga slapen.
Liefs.

Reacties

Reacties

Hilde

nou het is me wat allemaal:o
sommige stukken zijn echt heel grappig bij andere denk ik arme bentie;)
wat herkening van v.Dam geeft veel herkenning en die lessen lijken me behoorlijk pittig!
maar ach het gaat erom dat je nu in Oostenrijk bent:)
vergeet niet te genieten:p

marga bovendorp

Hallo Bente,

Nou als ik dit zo lees krijg je aan het einde van de rit meteen je Pabo-diploma ,diploma voor leerkracht duits en diploma kinderopvang.
Veel succes ermee!

moeders

Ik zie helemaal voor me hoe je dat liedje staat te zingen. Dat komt helemaal goed met jou, maar daar heb ik nooit aan getwijfeld.
Vooral lekker genieten van alles
Veel liefs

Rob

Hallo Bente
Du bist dir sogar im österreichischen einzufühlen. Das machst du gut. Die Kinder vom Berg werfen solltest du vielleicht noch ein bisschen geschickter machen ;-) , aber hast du auch Zeit für. Genieße und liebe Grüße x

Antoinet

Ach ...... was ik nog maar een kind en ging ik maar op skiles in Oostenrijk. Ik zou me kostelijk vermaken wanneer ik als sterke, grote, vliegende, zwemmende en springende giraffe door fraulein Bente van de berg afgemieterd zou worden.
Veel plezier, liefs en dikke zoen

Ellen

Hey Bente, du macht's gut nicht? Als je thuiskomt heb ik je opgegeven voor de voice of Holland :-) Met de kindjes liedjes zingen als jullie van de piste af rutschen en ondertussen goed oefenen op je mondharmonica. Ik kom snel kijken hoe je dat doet. Wat heerlijk om te lezen hoe het jou in Oostenrijk vergaat. Dikke X

Piet Hein de regenboog

He Ho Hi Ha die Bente!

Nou, jij zweet wel peentjes zo te horen! of niet dan? (haha) Maar onthoud. Maar onthoud altijd, een lekkere boswandeling doet altijd goed. Lekker even wat frisse lucht heerlijk! Ik hoop maar dat je een bos vlakbij hebt, misschien kom ik, Piet Hein de regenboog dan ook nog even mijn kop boven water steken. (water ;) haha). Want wat is er fijner dan een mooie regenboog tijdens een boswandeling! Een lekker kop warme chocolademelk misschien? Nou, mij niet gezien! (dat rijmt) En wat die Duitsers betreft, Hé, jij bent toch een hartstikke toffe peer Bente! Ik zou me er helemaal niet druk om maken als ik zo'n coole kikker zou zijn als jij bent :) Want dat ben je. Ik ga even een stevig nachtje liggen ronken (haha). Dan kan ik er morgen weer fris en kleurrijk (want ik ben een regenboog) tegenaan! Een goede nacht doet je goed! En onthoud: boswandeling!

Heel veel groeten aan het mooie Wenen van Piet Hein de regenboog

Heleen

Ha fraulein Benti
Grappige verhalen en dat van de eerste twee dagen nog maar.Ik vind het een dikke Like. Belooft nog wat. Ik heb helemaal zin in de wintersport en waarschijnlijk kunnen wij ook nog heel wat van je leren al zijn het maar de leuke liedjes. Viel spas da tjuus
gr Heleen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active